Om oss

Johanniterhjälpen är en ideell organisation som grundades 2005 med mottot "Medmänniskan i centrum". Vi arbetar för att hjälpa utsatta människor både i Sverige och internationellt. Vår värdegrund bygger på en kristen syn på människan, men vi välkomnar alla olika livsåskådningar. Varje enskild person – oavsett kön, etnisk tillhörighet eller religion – som delar våra grundläggande värderingar och vill verka för de mål vi strävar efter, kan ansöka om medlemskap och arbeta som volontär . Vi är en del av Johanniter International (JOIN), en paraplyorganisation med verksamhet i över 150 länder. Idag har Johanniterhjälpen i Sverige cirka 600 medlemmar och 100 aktiva volontärer.

Uppdrag

Johanniterhjälpen strävar efter ett samhälle där alla har tillgång till grundläggande hälso- och sjukvård samt socialt stöd. Vi genomför effektiva och hållbara insatser baserade på respekt, medkänsla och mänsklig värdighet.

Första hjälpen och hjärt-lungräddning

Sedan 2011 har vi varit starkt engagerade i hjärt-lungräddning (HLR). Våra certifierade HLR-instruktörer utbildar volontärer i hjärt-lungräddning med hjärtstartare, både för publika evenemang och som SMS-livräddare. Vid larm via appen ”SMS-Livräddare”, uppkopplad till 112 SOS Alarm, rycker våra volontärer ut för att ge livräddande hjälp vid misstänkt hjärtstopp. Totalt har vi 90 volontärer utrustade med hjärtstartare.

Volontärinsatser

Vi erbjuder sällskap och stöd till äldre genom aktiviteter som utflykter och promenader, vilket förbättrar deras välmående och livskvalitet, samt visar att de är uppskattade och inte bortglömda. Dessutom delar våra volontärer regelbundet ut mat till hemlösa. vilket bidrar till att minska hunger och skapa trygghet för de mest utsatta i samhället.

Katastrofhjälp i krisområden

Vi erbjuder snabb och effektiv katastrofhjälp i krisområden, och samarbetar med lokala och internationella organisationer för att säkerställa att hjälpen når fram till de som behöver den mest. Genom direktleveranser av mat, vatten, mediciner och utrustning säkerställer vi att människor får nödvändiga resurser för att överleva och återhämta sig.

Engagera dig

Stöd vårt arbete genom att bli medlem för 300 kr per år. Även företag kan bli medlemmar. Ditt medlemskap och dina gåvor gör det möjligt för oss att fortsätta vårt viktiga arbete för att hjälpa människor i nöd. Tillsammans kan vi göra en verklig skillnad.