Ambulans levererad till sjukhus i Ukraina

Tack vare generösa bidrag från svenska givare kunde Johanniterhjälpen nyligen leverera en mycket efterfrågad ambulans till sjukhuset i Herta, en stad nära den ukrainska gränsen till Rumänien. Ambulansen, som köptes in för 60 000 kronor, fylldes med viktig sjukvårdsutrustning från Hjärtsäkra och Centralsjukhuset i Kristianstad innan den påbörjade sin långa resa mot Rumänien och Ukraina.

Under ledning av Gabriel Rappe, en av de svenska volontärerna, kördes ambulansen från Sverige till Siret i norra Rumänien, en resa på cirka 200 mil som tog tre hela dagar. På vägen passerade ekipaget inte mindre än sex europeiska huvudstäder innan de slutligen anlände till Mission Siret, en hjälpstation som fungerade som mellanlandning innan transporten fortsatte in i Ukraina.

Den 15 oktober nådde ambulansen sin slutliga destination – sjukhuset i Herta. Sjukhuset, som har ett stort behov av både medicinsk utrustning och transportmöjligheter för patienter, tog emot ambulansen med stor tacksamhet. Sjukhusdirektören Andriescu Corneliu uttryckte sin uppskattning genom att bjuda det svenska teamet på pizza och cognac som ett tecken på sin tacksamhet.

Ett bredare stöd till Ukraina

Leveransen av ambulansen är bara en del av Johanniterhjälpens pågående insatser för att stödja Ukraina. Under sommaren samlades nästan 400 000 kronor in genom organisationens insamlingar för att finansiera olika former av hjälp. Förutom ambulansen har Johanniterhjälpen också organiserat en transport med 10 ton förnödenheter som kördes till Johanniter Mission Siret av Cino Leijonhufvud.

JHJ hjärtsäkrade Lidingöloppet